Dansk
Fortolkning
Andre æstetiske tekster/multimodale
Billedbog
Dansk
Kommunikation
Sprog
Dansk
Temaer
Relationer - venner og familie

UdlånsafdelingenFindes ikke i informationsafdelingenFindes ikke som orienteringseksemplar  0. til 4. klasse Billedbog  e-bog 
Huskeseddel:
Emma




Meget mærkelig morgen

Indholdsbeskrivelse:
Billedbog. En pige vågner en morgen, og undrer sig over alting: Værelset, hun sover i, damen som siger hun skal i noget, som hedder "børnehave". På badeværelset skal hun have en pind med noget underligt creme på i munden og senere have noget de kalder "flyverdragt".


Pædagogisk note:

Dorte Haraldsted Mortensen
'Meget mærkelig morgen' er en skæv omvendtfortælling, hvor alt det normale er unomalt, og hvor det at vågne op på et sørøverskib er dejlig trygt og velkendt. E-bogen har oplæsning, og lad i første omgang eleverne lytte til teksten uden at se billederne. Lad dem undervejs gætte, hvor handlingen udspiller sig. Læs historien igen, mens eleverne kigger med på klassens whiteboard. Rasmus Bregnhøis illustrationer har lagt spor ind, som siger noget om pigens baggrund. Lad dem undervejs gå på jagt efter piratspor. Book overlay som indeholder opgaver og ressourcer, som skaber sproglig opmærksomhed. Eleverne skal fx undersøg forskellen på det sprog, der henholdsvis beskriver det velkendte og ukendte. Når man ikke ved, hvad et toilet er, så kan det beskrives som "en stol med et hul i" (lang nominalforbindelse), mens man slet ikke behøver at beskrive en "takkelage" (et sejlskibs master, bomme, tovværk m.m.), for det giver sig selv, når man er vokset op på et sørøverskib. Overlayet indholder også ideer til en fælles "quiz og byt" og meddigtning. Bogen har en meget overraskende slutning, men hvad siger eller tænker hovedpersonen undervejs, som giver læseren et praj om, at noget er galt? Tal om, hvordan forældrene er fremstille i henholdsvis tekst og billeder, og hvordan de ændrer karakter underejs. Vinduerne er firkantede i drømmen og runde i virkeligheden. Hvad symboliserer formerne? Hvad vil det sige at være firkantet? Hvad vil det sige at være rund? og kan det sige noget om forældrene/miljøet/stemningen?

  • CFU Danmark
    Dansk: 2., 3., 4. kl.
    Dansk: 2., 3., 4. kl.
    Dansk: 2., 3., 4. kl.
    Dansk: 2., 3., 4. kl.


Sprog:
  • Dansk

Klassetrin:
0. til 4. klasse.

Antal i afdelinger:
  • Ubegrænset antal
Udgiver: Carlsen
Udgivelsesår: 2013
CFU ID nr.: CFUEBOG1108248
ISBN: 9788711388631
DK5:
Bidragsyder: Rasmus Bregnhøi
Pædagogisk note: Dorte Haraldsted
Pædagogisk overlay: Dorte Haraldsted
Pædagogisk vejledning: Dorte Haraldsted





Vent venligst...
Vent venligst mens siden indlæses...