Dansk
Fortolkning
Andre æstetiske tekster/multimodale
Spillefilm
Dansk
Kommunikation
Sprog
Norsk og svensk
Dansk
Temaer
Identitet
Historie
Historiebrug
Historiske scenarier
Historie
Kildearbejde
Sprog og skriftsprog
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Identitet
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Normer og idealer

UdlånsafdelingenFindes ikke i informationsafdelingenFindes ikke som orienteringseksemplar  6. til 10. klasse Ungdomsuddannelser Online 
Huskeseddel:
Emma




Unge Astrid

Indholdsbeskrivelse:
Da Astrid Lindgren var meget ung, skete der noget, som påvirkede hende dybt - en kombination af et mirakel og et uheld, der kom til at forme hendes liv. Det var en hændelse, som gjorde hende til en af de mest nyskabende kvinder i vores tid og til den historiefortæller, hele verden senere skulle elske. Filmen er en fri fortolkning af dengang den unge kvinde, trods tidens forventninger og religiøse påbud, bestemte sig for at bryde med samfundets normer og følge sit hjerte.


Pædagogisk note:

Dorte Haraldsted Mortensen
Filmen er en fri fortolkning af fire skelsættende år i Astrid Lindgrens ungdom, som kommer til at præge hendes liv og forfatterskab. Selv siger hun, at 'forfatter var jeg nok blevet alligevel, men ikke en verdensberømt forfatter'. Unge Astrid trodser normerne i Vimmerby, føder i hemmelighed sit barn og efterlader det i København, mens hun får en sekretæruddannelse i Stockholm. Astrid lader sig ikke begrænse af tidens og kirkens snærende bånd og vælger at gøre det rigtige, selvom det er svært. Historien bindes sammen af en start- og slutscene, hvor den ældre Astrid læser fødselsdagshilsner fra sine unge fans. Disse børns stemmer fletter sig ind og ud af handlingen og stadfæster Lindgrens store betydning. Filmen er dansk produceret og skrevet af manuskriptparret Pernille Fischer Christensen og Kim Fupz Aakeson. Hovedparten af manuskriptet på svensk og kan indgå i nabosprogsundervisning og desuden opgives som drama. Filmmanus findes i nedenstående link.
I den pædagogiske vejledning er der fokus på miljø, karakterudvikling og dramaturgi, men også ideer til, hvordan eleverne kan arbejde med fremstilling, kommunikation og nabosprog. I filmens stramme dramaturgi er der ikke plads til svindeærinder. Det er der til gengæld i Jens Andersens beretning om Astrids Lindgrens barndom og ungdom i tv-udsendelsen 'De ensomme børn', hvor han kobler Astrid Lindgrens liv og værker til centrale lokationer. Sammenlign evt. film og tv-udsendelse og undersøg ligheder og forskelle.
Til baggrund og yderligere indførelse i Astrid Lindgrens lange liv kan anbefales dokumentarserien i 3 dele "Astrid Lindgren - sorgfugl", den omfattende, svenske skildring af Astrid Lindgrens 94 år lange liv fra 1907-2002.
I tv-programmet "Tjugotallet 1920-1929" berettes populært om levevilkår, tøj, mad og fritid i 19920'ernes Sverige.
Filmens officielle trailer kan ses nederst på siden.

  • CFU Danmark
    Dansk: 6. – 10. kl.
    Dansk: 6. – 10. kl.
    Dansk: 6. – 10. kl.
    Dansk: 6. – 10. kl.



Form og genre:
Spillefilm

Fysisk beskrivelse:
  • 119 min

Sprog:
  • Svensk

Undertekster:
  • Dansk

Klassetrin:
6. til 10. klasse.
Ungdomsuddannelser

Antal i afdelinger:
Producent: Nordisk Film Production Sverige AB
Udgivelsesår: 2018
Distributør: Nordisk Film, 2019
CFU ID nr.: CFUFILM1111139
Spilletid: 119 min.
DK5:
Instruktør: Pernille Fischer Christensen
Manuskriptforfatter: Kim Fupz Aakeson
Pernille Fischer Christensen
Pædagogisk note: Dorte Haraldsted
Pædagogisk vejledning: Dorte Haraldsted
Skuespiller: Alba August
Maria Bonnevie
Trine Dyrholm







Vent venligst...
Vent venligst mens siden indlæses...