Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Krop og pubertet
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Normer og idealer
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Relationer og følelser
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Sex

UdlånsafdelingenFindes ikke i informationsafdelingenFindes ikke som orienteringseksemplar  6. til 10. klasse Ungdomsuddannelser Voksenuddannelser Online 
Huskeseddel:
Emma




Vis alle afsnit i serien
Stop jomfrumyten ( 1 )

Indholdsbeskrivelse:
Dokumentarprogram i 3 dele. #StopJomfruMyten
Jomfruhinden sidder tværs over skeden. Som et biologisk kyskhedsbælte beskytter den kvindens renhed og uskyld. Ved første samleje brister hinden, og blodet farver det hvide lagen.
I århundreder har det været fortællingen hos både folk og fagfolk. Der er blot ét problem: Der findes ingen hinde, som sprænges under den seksuelle debut. Jomfruhinden er ikke en kønsdel, den er en myte - en myte, som koster unge kvinder udstødelse, lemlæstelse - eller livet.
Derfor tager brobyggeren Özlem Cekic fat. Hun søger sandheden om kvinders kønsorganer; hun dykker ned i mytens mørkeste konsekvenser. Og hun sætter handling bag ordene -" #StopJomfruMyten er tv der forandrer verden.
I del 1 får aktivisten Özlem Cekic eksperter til at demonstrere, hvordan jomfruhinden er en myte. Men ingen danskere kender denne nye sandhed om kvinder, hverken på gaden eller i Folketinget. Og hvad siger de muslimske miljøer til, at jomfruhinden blot er en myte?


Pædagogisk note:

Mette Bechmann Westergaard
Serien om jomfrumyten vil være relevant at bruge i forbindelse med undervisning i Sundheds-, Seksualundervisning og Familiekundskab. Mange elever vil sikkert have de samme (faktuelt fejlagtige) forestillinger som de unge mennesker, Øzlem Cekic taler med i dokumentaren. Det kunne derfor være en idé at lade eleverne beskrive, hvad de forbinder med ordet "jomfruhinde" både før og efter, de har set udsendelserne.
Det vil også være helt oplagt at diskutere med eleverne, hvorfor myten om jomfruhinden fortsat lever i bedste velgående i et informationssamfund som vores. Hvem er interesserede i, at myten lever videre? Hvem lider allermest under den? Og hvad skal der til for at få punkteret myten i alle kredse?

Form og genre:
Dokumentar

Fysisk beskrivelse:
  • TV-optagelse, 29 min

Sprog:
  • Dansk

Klassetrin:
6. til 10. klasse.
Ungdomsuddannelser, Voksenuddannelser

Udgiver: dk4
Udgivelsesår: 2019
ID nr.: TV0000116072
TV Dato: 18-04-2019
Spilletid: 29 min.
DK5:
Instruktør: Niels-Ole Rasmussen
Pædagogisk note: Mette Bechmann Westergaard
Tilrettelægger: Steen W. Pedersen
Vært: Özlem Cekic





Vent venligst...
Vent venligst mens siden indlæses...