01 |
Oplæg fungerer som rubrik
Kaare Qvis, som er er vært på nyhedsmagasiet "Horisont", lægger op til DR's dokumentar "Fanget i Peru". Han befinder sig i et nyhedsstudie, som er en stærk faktakoder, som skaber troværdighed. Ligesom rubrikken i avisen, svarer han i ultrakort form på spørgsmålene: Hvem, hvor, hvornår og hvorfor. Se oplægget og svar på de fire hv-spørgsmål.
|
00:00:00
|
02 |
Anslaget skal pirre din nysgerrighed
Anslaget skaber en dramatisk start ved hurtigt at klippe mellem nyhedsindslag af peruviansk militær, privatoptagelser fra Peru og optagelser inde fra Undenrigsministeriet. Disse billeder signalerer fakta. Hvilken rolle har fortælleren? Hvad fortæller han, og hvad fortæller han ikke, som er med til at skabe spænding? Hvilke lydeffekter lægger du mærke til, og hvilken effekt har de?
|
00:00:53
|
03 |
Dækbilleder skaber dynamiske overgange
Optagelser af undenrigsministeriet og droneoptagelser af indre København signalerer, at nu foregår det i Danmark. Optagelserne bruges som dækbilleder, mens fortælleren kommer med informationer, der gør at vi forstå, hvad der sker? Hvorfor er dækbillederne vigtige, og hvad bidrager de med?
|
00:02:15
|
04 |
Erfaringskilder skaber identifikation
Veninderne Anne og Julie og kæresteparret Anton og Frederikke bliver præsenteret. Erfaringskildernes private optagelser gør, at vi får sat ansigter på problematikken om danskere, som er standet i udlandet. Amatøroptagelserne er en faktakode, som skaber en følelse af autentitet. Anton og Anne taler direkte til kameraet, hvilket skaber en intim relation til seeren. Hvordan påvirker erfaringskilderne private optagelser dig?
|
00:04:17
|
05 |
Handlekraftigt taskforce i udenrigsministeriet
Vi er fluen på væggen i Undenrigsministeriet, hvor vi følger medarbejdernes opgave med at få de standende danskere hjem. Optagelserne på gangene, hvor medarbejderne er i bevæger sig, understreger deres handlekraft og travlhed. Fremstilles medarbejderne som hjælpere eller modstandere og hvorfor?
|
00:07:26
|
06 |
Nedtællingen starter
Med 70 timer til afgang er nedtællingen startet, hvilket understreges af et digitalur på skræmen. En fiktionskode, som er kendt fra spændingsfilm. Vi lytter med på realtime krydsklip mellem medarbejder fra udenrigsministeriet og Anton i Cusco, mens de aftaler detaljerne for afrejse. Overvej, hvilken planlægning denne optagelse har krævet af dokumentarinstruktøreren/journalisten.
|
00:08:52
|
07 |
Luclia, Andreas og Atlas
Familien på jordomrejse præsenteres, og moren filmer og kommeterer deres bustur og de forhindringer de møder på vej til Lima, hvor de skal nå det danske særfly. Hvilke forhindringer møder familien?
|
00:12:38
|
08 |
Jeppe Kofod cykler på arbejde
Vi møder Danmarks udenrigsminister på vej ud af døren og følger ham, mens han cykler fra sit hjem til Udenrigsministeriet. Billederne fungerer som dækbilleder, mens han fortæller om de strandede danskere. Normalt skal ministre svare på kritiske spørgsmål, hvorfor gør han ikke det i denne dokumentar? Trods hans magtfulde positionstatus bliver han fremstillet som likeable. Hvilke optagelser styrker dette?
|
00:13:38
|
09 |
James Bond-escape i ambulance
Anton og Frederikke filmer deres dramatisk tur til bussen, som skal fragte dem frem til særflyet. De har fået lift af en lokal ambulancefører, som kan kører dem frem til bussen, uden at de blive stoppet af myndighederne.
|
00:15:50
|
10 |
Bevæbnede soldater patruljerer
Fortælleren beretter om situationen i Peru, og der klippes til tv-udsendelse med Perus præsident og optagelse af bevæbnede soldater med masker, som patruljerer i kampvogne. Fremstilles peruvianerne som hjælpere eller modstandere og hvorfor?
|
00:18:43
|
11 |
Med diplomat ombord på særfly til Peru
Vi møder en dansk diplomat, som pakker sin satelittelefon og kysser sin kone farvel, inden han tager i lufthavnen og flyver med SAS-flyet til Lima, for at få de sidste danskere hjem. Hvorfor starter optagelserne af diplomaten, som skal gennemføre en professionel opgave hjemme i privaten?
|
00:25:00
|
12 |
Pelle er blevet væk
En komplikation er opstået, fordi en mindreårig dansker ikke er dukket op i lufthavnen. Vi følger medarbejderne i udenrigsministeret, som arbejder på højtryk for at finde ud af, hvad der er gået galt. Hvordan understreger musik og optagelser medarbejdernes bekymring?
|
00:29:34
|
13 |
Pelle er fundet, men flyet er ikke på vingerne endnu
Komplikationen med den forsvundne minreårige er løst, og nu stiger spændingen både i lufthavnen i Peru og i Udenrigsministeriet, for hvornår letter flyet? Hvilke filmiske virkemidler forstærker spændingen?
|
00:32:47
|
14 |
Flyet letter
Endlig kan medarbejderne i Udenrigsministeriet ånde lettet op. Alle passagerer sidder nu i flyet og er klar til afgang. Alle problemer er løst og de nordiske ministre kan få besked om at missionen er lykkedes. En medarbejder løber afsted for at fortælle det glade budskab. Bemærk at denne optagelse også blev brugt i anslaget, dog uden at afsløre, at de fangede danskere i Peru kom med flyet.
|
00:34:27
|
15 |
Endelig lander danskerne
Spændingen er forløst og danskerne kan endelig blive hentet af glade familiemedlemmer i Københavns lufthavn.
|
00:38:54
|