Historie
Historiebrug
Historiske scenarier
Historie
Kildearbejde
Sprog og skriftsprog
Historie
Kronologi og sammenhæng
Historiekanon
17. Grundloven 1849
Historie
Kronologi og sammenhæng
Historiekanon
22. Genforeningen

UdlånsafdelingenFindes ikke i informationsafdelingenFindes ikke som orienteringseksemplar  6. til 10. klasse Ungdomsuddannelser Voksenuddannelser Online 
Huskeseddel:
Emma




Vis alle afsnit i serien
Grænseland ( 1 )
Kampen om folket

Indholdsbeskrivelse:
Dansk drama-dok.-serie i 4 afsnit. Grænseområdet mellem Danmark og Tyskland har lagt ryg til nogle af de mest dramatiske begivenheder i nyere danmarkshistorie. I dag strækker den landfaste grænse sig fra Flensborg Fjord i øst til Højer i vest. Men her har grænsen ikke altid ligget. Forud for det Danmark, vi kender i dag, er gået utallige krige, tab af menneskeliv og land, splittelse og indædte kampe om sprog og national identitet.
"Grænseland" er fortællingen om et stykke af Danmark og en periode, der blev afgørende for vores lands historie, og hvem vi er. I midten af 1800-tallet kæmper en lille flok bønder, med den veltalende Laurids Skau i spidsen, for at bevare det danske sprog i Grænselandet. Men hele Europa er i opbrud og det, der begynder som en kamp om sprog, bliver snart til en kamp om, hvad det vil sige at være dansk, og hvor Danmarks grænse skal gå. En kamp, som fører til en blodig borgerkrig.


Pædagogisk note:

Karina Bruun Houg
Denne dokudramaserie kan indgå i arbejdet med Sønderjyllands historie og temaet grænseland, hvor kanonpunkterne Junigrundloven 1849, Slaget ved Dybbøl og Genforeningen 1920 kan inddrages. Der kan arbejdes med alle tre kompetenceområder kronologi og sammenhæng, kildearbejde og historiebrug, hvor der inddrages fx tidslinje fra DR skole og kildebank fra Rigsarkivet. Der kan med fordel arbejdes undersøgende og problemorienteret. Se "Bag om Grænseland" fælles i klassen. Fordel eleverne i grupper med hver deres afsnit af Grænseland (4-8 grupper). Alle grupper arbejder med følgende opgaver, mens de ser hvert deres afsnit (måske flere gange). Trin 1: Eleverne skal udarbejde et mindmap med vigtige begivenheder, personer og fænomener, der bliver nævnt i afsnittet. Trin 2: Eleverne skal udarbejde et antal problemstillinger/undersøgelsesspørgsmål til afsnittet. Trin 3: Eleverne skal vælge min. 2-3 kilder (se link til Rigsarkivet), som understøtter afsnittets fortælling. Trin 4: Eleverne skal vælge et uddrag af afsnittet, som de dramatiserer (rollespil) og afslutningsvis viser for resten af klassen. Afslutningsvis kan I diskutere og perspektivere de enkelte begivenheder med udgangspunkt i tv-udsendelsen "Danmark til Ejderen - Kampen om historien".

Form og genre:
Dokumentar

Fysisk beskrivelse:
  • TV-optagelse, 58 min

Sprog:
  • Dansk

Klassetrin:
6. til 10. klasse.
Ungdomsuddannelser, Voksenuddannelser

Udgiver: DR1
Udgivelsesår: 2020
ID nr.: TV0000120481
TV Dato: 17-05-2020
Spilletid: 58 min.
DK5:
Fortæller: Lars Mikkelsen
Manuskriptforfatter: Claus Pilehave
Pædagogisk note: Karina Bruun Houg
Redaktør: Ane Saalbach





Vent venligst...
Vent venligst mens siden indlæses...