Dansk
Fortolkning
Æstetiske tekster/Litteratur
Romaner
Dansk
Temaer
Ensomhed
Dansk
Temaer
Mobning
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Digitalt liv
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Normer og idealer
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Trivsel

UdlånsafdelingenFindes ikke i informationsafdelingenFindes ikke som orienteringseksemplar  2. til 5. klasse Online  Lydbog 
Huskeseddel:
Emma




Gummi Tarzan

Indholdsbeskrivelse:
Hans far kalder ham Gummi-Tarzan, fordi han så gerne vil have en stærk søn, men Ivan Olsen er lille og tynd og ikke spor stærk, førend den dag han møder heksen.


Pædagogisk note:

Dorte Haraldsted Mortensen
Gummi-Tarzan er en klassiker, som egner sig godt til at blive læst op, og Ole Lund Kirkegaards brug af verbale processer fx "siger", "råber" og "mumler" hjælper oplæseren, når han skal fortolke personernes personlighed. Lyt til første kapitel et par gange og vær lyttedetektiver. Undersøg også, hvordan Peter Frödins ændrer sin stemme, når han læser henholdsvis Gummi-Tarzans og farens "replikker". Lån evt. e-bogen og marker de verbale processer og undersøg, hvilke processer de forskellige personer benytter sig af. I kan også prøve at bytte processerne ud med andre fx 'mumler' med 'brøler' og undersøge, hvad der sker, når de selv læser teksten højt (Brug cfu-kapitelsæt).
Find lydbogsrammen under vejledninger og start med 1C (lydmosaik). Lav fx ordkort med disse ord (deltagere): en slem vatnisse, dum og uduelig søn, Ivan Olsen, Gummi-Tarzan, en ganske almindelig dreng, knægt, en rask dreng, som forskellige mennesker bruger om den samme dreng - eller den han burde være, eller den han selv ønsker at være. 2A (Lydbiograf) hvor I lytter til bogen i fællesskab, 3B (Lyttedetektiv) brug kapitelsæt og e-bog, 4C (Stumfilm), 5B (Hvis hovedpersonen var min ven).
Gummi Tarzan har svært ved at leve op til sin fars idealer om at være et rigtigt mandfolk. Samme tematik er på spil i billednovellen "Mandfolk" fra serien "Miniværk", som kan give anledning til at tale om normer og forventninger til, at man skal være på en bestem måde. I kan også lytte/læse titelsangen til "Gummi-T-filmen", som du finder under links.
Hvem ved, hva' der er op og ned?
Hvem ved, hva' det vil sige?
Og hva' er en rigtig dreng?
Og hva' er en rigtig pige?

  • CFU Danmark
    Dansk: 2., 3., 4. klasse
    Dansk: 2., 3., 4. klasse
    Dansk: 2., 3., 4. klasse
    Dansk: 2., 3., 4. klasse
    Pædagogisk vejledning i brugen af lydbøger
    Pædagogisk vejledning i brugen af lydbøger
    Lydbogsramme - indskoling
    Lydbogsramme - indskoling
    Lydbogsramme - mellemtrin
    Lydbogsramme - mellemtrin


Form og genre:
Lydbog

Supplerende materialer:

Fysisk beskrivelse:
  • 52 min.

Sprog:
  • Dansk

Klassetrin:
2. til 5. klasse.

Antal i afdelinger:
Udgiver: Gyldendal Lyd
Udgivelsesår: 2008
CFU ID nr.: CFULYD1128412
ISBN: 9788702048094
Spilletid: 52 min.
DK5:
Bidragsyder: Ole Lund Kirkegaard
Peter Frödin
Pædagogisk note: Dorte Haraldsted
Pædagogisk vejledning: Dorte Haraldsted
Mette Bechmann Westergaard





Vent venligst...
Vent venligst mens siden indlæses...