Du er ikke logget ind
Del
Tilbage
Lilla
0.-2. klasse

Af Sissel Horndal

Lilla er et ganske særligt lam. Hun har fået sit navn Lilla, fordi hun er lilla, men hun er også et meget modigt lille får, der overvinder Knogle-knaseren, da fåreflokken græsser ude på fjeldet.


Side
af

Log ind og få adgang

Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet

Det er hårdt at være født så anderledes, at man bliver valgt fra af sin egen mor og ekskluderet af hele resten af flokken. Heldigvis indeholder lammet, Lilla, så meget mod og styrke, at hun med hjælp og støtte fra Gammelfår både beviser overfor sig selv og omverdenen, at hun har en plads i verden. Denne smukke, eksistentielle og eviggyldige fortælling om at være anderledes og om at stå ved den man er, har intertekstuelle referencer til blandt andet Den grimme ælling af H. C. Andersen og Lille Frøken Pingelpot af Marianne Iben Hansen.
I vejledningen til denne lydbog, der også findes som e-bog i mitCFU, finder du en "lydbogsramme", som man med stor fordel og inspiration kan læne sig op ad i sin planlægning.
Nedenfor er et forslag til, hvordan lydbogsrammen kan benyttes:
.
1. VI GØR OS KLAR
"Lydmosaik" 1.C
Forslag til ordkort:
- "Tag mig"
- hoppede
- Lilla fløj
- flaskelam"
- Gammelfår
- Lilla
- fjeldet
- "Pas på!"
Forslag til korte sætninger:
- Fiona havde fået tre fine hvide lam
- "Den er jo lilla"
- I stalden var der uro og brægen
- "Jeg må ikke komme med til fjelds"
- "Pas på!"
- En dag gik de op til Dødningekløften
- "Det er himmelbroen"
- Et får var en himmelspringer
- "Jærven er her"
- "Tag mig"
- Og Lilla fløj gennem luften
.
2. VI LYTTER OG OPLEVER
"Gå i lyttebiograf" 2.A
.
3. VI UNDERSØGER
"Oplæseren - leg og lyt" 3.A
Vælg fx et af følgende lydklip:
.
Minutter og sekunder: 06.02 - 06.18
"Jeg har mistet mit lam", græd hun. Stå ikke der og bræg! Din unge er jo hernede, fnyste Vigga. Er han virkelig? Jeg så denne her græsplet, og så glemte jeg alt andet."
.
Minutter og sekunder: 09.27 - 09.35
"Tag mig!, råbte hun. Men det kan du sikkert ikke finde ud af, din lille fjeldfrø"
.
Minutter og sekunder: 11.16 - 11-30
"Knogle-knaseren var så skuffet, at han jamrede: Jeg slider så hårdt i det hver dag. Jeg har altså også brug for mad til vinteren. Det er hårdt at gå på jagt helt alene og alt muligt".
4. VI TOLKER
"Temasætning" 4.B
Husk post it's
.
5. VI VURDERER OG PERSPEKTIVERER
"Remediering" 5.C
Fx Tegn en forside til lydbogen eller skriv et brev til Lilla, Lillas mor Fiona eller til Gammelfår, hvori du fortæller, hvad du tænker om alt det, som skete og måske kommer med forslag til, hvad de nu skal gøre.

MitCFU logo
MitCFU
Pædagogisk vejledning i brugen af lydbøger
Hent PDF
Lydbogsramme - indskoling
Hent PDF
CFU vejledning
Mette Bechmann Westergaard
Indlæser
Bondesen Rikke
Oversætter
Mads Heinesen
Rebekka Gertz Andersson
Pædagogisk note
Maria Thrane
Udgiver
Vild Maskine
Faustnummer
CFULYD1128678
Fysisk beskrivelse
13 min, 38 sek.
Sprog
Dansk, Norsk (original)
Materialetype
Lydbog
Spilletid
818 min..