Dansk
Fortolkning
Andre æstetiske tekster/multimodale
Dokumentarfilm
Dansk
Fortolkning
Andre æstetiske tekster/multimodale
Dokumentarprogram
Dansk
Fortolkning
Litteraturhistorie
Romantikken

UdlånsafdelingenFindes ikke i informationsafdelingenFindes ikke som orienteringseksemplar  8. til 10. klasse Ungdomsuddannelser Voksenuddannelser Online 
Huskeseddel:
Emma




Rebeller i dansk kunsthistorie
Eckersbergs gyldne drenge 1818-1848

Indholdsbeskrivelse:
Mange af de mest banebrydende kunstværker er blevet til fordi flere kunstnere på samme tid har besluttet sig for at udfordre den gode smag. I denne serie går Alberte Clement Meldal tæt på fire kunstnergrupper, der ikke bare var præget af tidsånden - de var også med til at skabe den. I aftenens program skal vi tilbage til Guldalderen, en tid hvor koryfæer som HC Andersen, Søren Kierkegaard og Grundtvig slog deres folder, og hvor også malerne gik amok. Men hvad var det egentlig de gjorde? Hvad var det nye? Og hvordan har det mon været at gå rundt i Københavns gader på et af de mest spændende tidspunkter i danmarkshistorien?


Pædagogisk note:

Trine Ferdinand
Udsendelsen kan give eleverne en dybere forståelse for Guldalderen og periodens største malere: Eckersberg, Marstrand, Købke, Skovgaard og Lundbye. Elevspørgsmålene i kapitelsættet kan støtte elever i at fastholde den viden og indsigt, som formidles i udsendelsen.
Eleverne kan evt. lave et dokument med de omtalte malerier og skrive en tekst om dem på baggrund af deres svar på spørgsmålene.
Eleverne kan bagefter selv tage ud i naturen omkring dem og forsøge at indfange guldaldermotiver - ligesom de store guldaldermalere. De kan også forsøge at lave dem om til guldaldermalerier med et digitalt værktøj.


Form og genre:
Dokumentar

Fysisk beskrivelse:
  • TV-optagelse, 29 min

Undertekster:
  • Dansk

Klassetrin:
8. til 10. klasse.
Ungdomsuddannelser, Voksenuddannelser

Udgiver: DRKultur
Udgivelsesår: 2014
ID nr.: TV0000030742
TV Dato: 17-09-2014
Spilletid: 29 min.
DK5:
Pædagogisk kapitelmarkering: Trine Ferdinand
Pædagogisk note: Trine Ferdinand
Tilrettelægger: Jakob Thygesen





Vent venligst...
Vent venligst mens siden indlæses...