Dansk
Fortolkning
Andre æstetiske tekster/multimodale
Dokumentarfilm
Dansk
Fortolkning
Andre æstetiske tekster/multimodale
Dokumentarprogram
Dansk
Temaer
Identitet

UdlånsafdelingenFindes ikke i informationsafdelingenFindes ikke som orienteringseksemplar  7. til 10. klasse Online 
Huskeseddel:
Emma




Vis alle afsnit i serien
Miss Perfect ( 2 )

Indholdsbeskrivelse:
Dansk dokumentarserie i seks dele. At deltage i Miss Danmark kræver et bestemt look. Det bliver pigerne konfronteret med, da de skal have taget deres officielle billeder. Og det er ikke alle, der har lige nemt ved den opgave. Pigerne skal også på den første rigtige bootcamp, der skal gøre dem klar til den store finale. Simone fra Aarhus er en oplagt favorit til titlen som Miss Danmark, men det viser sig hurtigt, at forløbet måske ikke bliver helt så nemt, som hun havde regnet med.

Sammenhæng:
Et dukkehjem


Pædagogisk note:

Trine Ferdinand
Mange unge piger oplever i dag et stort pres om at skulle være perfekte. Det pres sættes på spidsen i dokumentarfilmen "Miss Perfekt", og mange unge piger kan nok nikke genkendende til situationer i deres liv, hvor de skal leve op til lignende kvindeidealer.
Den observerende dokumentarfilm "Miss Perfect(2)" fremstiller skønhedskonkurrencens kvindeideal og tre pigers ret forskellige reaktioner på at skulle leve op til det. Kvindesynet bag konkurrencen fremstår meget traditionelt. "Den perfekte kvinde" er en ung pige med stram nedringet klassisk kjole, stiletsko og kraftig makeup, der gør sig til et smukt objekt for andre. Hun er opofrende, disiplineret, smilende og jomfruelig. Dansktop-musik og historiske klip fra konkurrencen i 50'erne forstærker dette. Konkurrencearrangørerne og den unge pige Amanda repræsenterer dette traditionelle kvindesyn.
Over for det traditionelle kvindesyn er de to andre deltagere, Cecilie og Pernille, som ikke har så let ved at acceptere og leve op til idealet. De kan opfattes som repræsentanter for et mere moderne kvindesyn, hvor det har værdi at turde være 'sig selv', et mere naturligt look uden makeup, at stille spørgsmål og sige fra. Dette ses gennem deres reaktioner på konkurrencens udfordringer.
Dokumentarfilmen kan analyseres i danskundervisningen med fokus udlede de to forskellige kvindesyn.
Eleverne kan gå på jagt efter udtalelser, handlinger, kropssprog og underlægningsmusik, som fremstiller hhv. det traditionelle og moderne kvindesyn. Det kan de sætte ind i et fælles dokument fx en padlet(digital plakat, som alle kan skrive på samtidig. Del af Skoletube).
Sæt også fokus på vinklingen. En observerende dokumentarfilm er kendetegnet ved at fremstille virkeligheden som en 'flue på væggen', men der er alligevel altid foretaget valg, som vinkler historien i en bestemt retning. Det er også tilfældet her. I tilhørende kapitelsæt er der spørgsmål, som skal få eleverne til at tænke over dokumentaristens vinkling fx i kraft af den musik, som er valgt. Når Amanda, der går all-in på konkurrencens præmis, er på skærmen, så spilles dansktop-musik, men når det er den kritiske universitetsstuderende Pernille, så spilles en mere afdæmpet moderne instrumentalmusik. Det påvirker selvfølgelig vores oplevelse og er med til at forstærke forskellene.
Det tilhørende kapitelsæt med spørgsmål hjælper eleverne med at udlede de to kvindesyn og vinklingen. Del evt. eleverne op i grupper, som går i dybden med hver deres klip og spørgsmål. De kan så efterfølgende sætte det, de finder, ind i et fælles dokument og præsentere det for resten af klassen.


Form og genre:
Dokumentar

Fysisk beskrivelse:
  • 30 min
  • TV-optagelse

Sprog:
  • Dansk

Klassetrin:
7. til 10. klasse.

Udgiver: DR3
Udgivelsesår: 2018
ID nr.: TV0000110598
TV Dato: 07-03-2018
Spilletid: 30 min.
DK5:
Pædagogisk note: Trine Ferdinand
Tilrettelægger: Marie Mainz
Sally Sønderby Danielsen





Vent venligst...
Vent venligst mens siden indlæses...