Dansk
Fortolkning
Andre æstetiske tekster/multimodale
Dokumentarfilm
Dansk
Fortolkning
Andre æstetiske tekster/multimodale
Dokumentarprogram
Dansk
Kommunikation
Sprog
Natur/teknologi
Mennesket
Sundhed og levevilkår
Natur/teknologi
Organismer
Dyr

UdlånsafdelingenFindes ikke i informationsafdelingenFindes ikke som orienteringseksemplar  4. til 10. klasse Ungdomsuddannelser Voksenuddannelser Online 
Huskeseddel:
Emma




En alfahun i Yellowstone

Indholdsbeskrivelse:
Ulve lever for at jage, og de plejer at jage i flok med en alfahan i spidsen. Men i den amerikanske naturpark Yellowstone finder man en vild ulveflok, der er ledet af en bemærkelsesværdig hunulv. Hun er blevet en af de mest berømte ulve, der nogensinde har gennemstrejfet Yellowstone, og hun har overvundet de mest utrolige forhindringer i kampen for at skabe en af parkens mest legendariske ulveflokke.

Sammenhæng:
Fjorten ulve
Ulve


Pædagogisk note:

Dorte Haraldsted Mortensen
Dokumentaren om hunulven i Yellowstone er en beretning, som anvender narrative strukturer, som kendes fra spillefilm til at fange sit publikum. I filmen får vi ny naturfaglig viden om, hvordan ulven lever i den vilde natur. Denne beretning bryder imidlertid med ulvens normale hieraki, hvor et alfapar almindeligvis leder sit kobbel. Hovedkarakteren er den legendariske hunulv, der egenhændig leder flokken og jagten. At bryde med det normale og tillægge dyrene menneskelige egenskaber og følelser er et typisk træk ved dyrefilm, som benytter sig stærke narrativer. Også dramatisk musik og en stigende spændingskurve er med til at underholde og fastholde sit publikum. I skolen kan denne type film være med et at engagere eleverne og udvikle deres sprog om naturfænomener. Der er imidlertid også vigtigt, at de bliver bevidst om de narrative virkemidler, som både kan forføre og skabe begejstring. Se den pædagogiske vejledning, som lægger op til et tværfagligt samarbejde mellem fagene dansk og natur/teknologi med særligt fokus på, hvordan dyrefilmen anvender narrative virkemidler til at engagere sit publikum, samt hvordan filmen kan bidrage med sproglige ressourcer, når eleverne selv skal skrive fagtekster om ulve. Filmens kapitelsæt hjælper med at navigere i filmen og få øje på, hvordan kompositionen er spændingsopbyggende.

  • CFU Danmark
    Dansk og Natur/teknologi: 4., 5., 6. klasse
    Dansk og Natur/teknologi: 4., 5., 6. klasse
    Dansk og Natur/teknologi: 4., 5., 6. klasse
    Dansk og Natur/teknologi: 4., 5., 6. klasse


Form og genre:
Dokumentar

Fysisk beskrivelse:
  • 48 min
  • TV-optagelse

Sprog:
  • Dansk

Klassetrin:
4. til 10. klasse.
Ungdomsuddannelser, Voksenuddannelser

Udgiver: DR1
Udgivelsesår: 2018
ID nr.: TV0000110910
TV Dato: 24-03-2018
Spilletid: 48 min.
DK5:
Fortæller: Susanna Rankenberg
Oversætter: Kirsten M. Øveraas
Pædagogisk kapitelmarkering: Dorte Haraldsted Mortensen
Pædagogisk note: Dorte Haraldsted Mortensen
Pædagogisk vejledning: Dorte Haraldsted Mortensen





Vent venligst...
Vent venligst mens siden indlæses...